Как да се предпазим от сезонно афективно разстройство през зимните месеци на пандемията

0

Съз зимата на хоризонта, всеки ден става все по-тъмно и температурите се понижават.Сезонното афективно разстройство може да удари особено силно тази година, след месеци на социално дистанциране и ограничен контакт със семейството или приятелите, пише CNN.„Идва нашата емоционална зима“, каза Хайме Бландино, клиничен психолог и съосновател на Център за психологично здраве Thrive в Декатур, Джорджия.Сезонното афективно разстройство, известно още с подходящия си акроним SAD, е форма на депресия, която някои хора получават в продължение на няколко месеца всяка година, най-често през късната есен и зимните месеци, тъй като дните се съкращават. Може да се задържи до следващата пролет или лято. Макар и по-рядко, SAD може да се появи и през летните месеци и да изчезне, когато сезонът се промени. Как да се предпазим от сезонно афективно разстройство през зимните месеци на пандемията?С Covid-19, който тежи върху ума ни и променя навиците ни, сезонната депресия може да бъде по-лоша тази зима, казват експертите.“Мисля, че тази година можем да очакваме скок на сезонните афективни разстройства“, каза Бландино. „Това е пандемията, изборите и просто кумулативният ефект на годината.“, по думите му.По-малко часове слънчева светлина през зимата може да доведе до спад в мозъчните химикали, които регулират настроението, като серотонин, често наричан „щастлива молекула“ заради способността му да допринася за благосъстоянието ни. Също така разчитаме на слънчевата светлина, за да стимулира производството на мелатонин, който ни помага да спим, според Американската психологическа асоциация. 

За да получат диагноза SAD, хората трябва да имат епизоди на тежка депресия, които съвпадат с конкретни сезони в продължение на поне две години, според Националния институт по психично здраве. Състоянието е по-често при жените, отколкото при мъжете, и засяга около 5% от населението на САЩ.По време на пандемията хората вече носят по-голямо емоционално натоварване от обикновено. Въпреки че един от най-добрите начини за предотвратяване на Covid-19 остава избягването на събирания, следването на съвети за обществено здраве струва цената на психичното здраве. „Някои от мерките, които трябваше да предприемем, за да се предпазим от коронавируса, не са добри за нас“, казва експертът. 

Новотонормално означава спад в личното взаимодействие. Освен това много хора изпитват умора на екрана от използването на технология за видео чат, за да поддържат връзка с приятели и семейства. Тези фактори могат да предизвикат осезаемо чувство на самота, което оставя много уязвими към SAD през тази година. – Разбира се, тревожиш се – каза Бландино. „Би било ненормално за вас да не се борите.“, според него. Как да се справим? С терапевт. Но има и други начини. Добре в да си направим планове за бъдещето, когато пандемията ще е зад гърба ни. Да си намерим хоби, което ни отпуска. Готвенето е вариант и е подходящо за изолацията.
Сн. CNN

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук