5.2 C
София
петък, декември 2, 2022
НачалоЗдравословноПириформис синдромът и общото с познатия израз „Ох, обажда ми се ишиасът“

Пириформис синдромът и общото с познатия израз „Ох, обажда ми се ишиасът“

«Всеки от нас поне веднъж се е сблъсквал с неприятни болезнени усещания в зоната на кръста и постепенно във времето се е формирал универсалният израз за всички свързани болежки- „Обажда ми се ишиасът“- звъни ли, боли ли и кое точно не е съвсем ясно за повечето страдащи от характерните оплаквания. За това днес ще разгледаме по-подробно какво точно е „ишиас“, какво общо има Piriformis syndrome  с болките в кръста, какво е свързващото между тези две състояния  и с какво можем да направим, за да си помогнем», обяснява терапевтът Мирослав Маринов в своя блог.

«На първо място ще хвърлим малко светлина върху въпросът с оплакванията при ишиас. Най-общо казано, това е название за болка с възпалителен произход, вследствие на притискане/прищипване на седалищния нерв (nervus ischiadicus) . Симптомите включват болка и изтръпване в кръста, които могат да се усещат и по дължината на нерва- надолу по крака.  Почти всички причини се свързват с някакво патологично изменение. Най- честата сред които е дисковата херния. Парене, срязване и остри усещания, като “пробождане с нож” в гръбнака-  обикновено настъпва рязко и неочаквано», продължава терапевт Маринов.

Препоръчват се медикаментозна терапия, физиотерапия и масажи. Когато утихне острата фаза, могат да се включат и  леки лечебни упражнения, препоръчани от кинезитерапевт- всичко след като се открие точната причина за появата на тази внезапна болка. Никак не е препоръчително да се извършват разни самолечения с цел единствено потискане на симптомите. Важно е своевременно да се потърси контакт със специалист в сферата на физикалната медицина.

В Амарант ММ сме винаги на разположение за вашите въпроси- ще Ви изслушаме внимателно, за да дадем прецизно и професионално мнение, подчерта Мирослав Маринов.

След това, което вече знаем за ишиаса, може да го посочим като част от клиничната проява на Пириформис синдрома, който е и фокусът ни в днешната тема, а той сам по себе си може да е причина за възникването на ишиаса (възпалението на седлищния нерв).

Musculus Pririformis  е малък по размер, крушовиден/лентоподобен  мускул, който преминава през големия седалищен отвор, свързвайки предната част на сакрума (кръстовата кост) с предно-средния ръб на големия трохантер на бедрената кост, чрез сухожилие. Намира се точно под седалищните мускули, а  под него през малък отвор преминава и въпросният седалищен нерв. Функцията на пириформиса е свързана с въртеливите движения на тазобедрената става навън.

Сега вече ще е по- лесно да си представим кога се „обажда ишиасът“. Това се случва, когато m. Piriformis е с повишен тонус и “неволно“ притисне нерва. Болката се усеща в зоните на седалището, кръста, а понякога и тазобедрената става. Може да има и мравучкания, затруднено ходене и слабост в засегнатия крак. Разликата, е че в този случай няма патология и лечебният подход никак не изисква медикаментозна терапия. Притеснителното, е че освен за незнаещите и самите специалисти често се заблуждават и подвеждат по сходните симптоми, прибързват с  предписването на разнообразни хапчета , но резултат няма, тъй като проблемът е чисто мускулен и всичко може да се реши по много по- лесен и щадящ начин.

Изяснихме малко анатомията и разликата в произхода на болката, но при какви обстоятеслтва се среща и кои хора страдат най-често?

Истината е, че за потърпевши се смятат предимно бегачите, но често и други активни спортисти са наясно с болката. Футболисти и тенисити, на практика при всеки по-активно атлетичен спорт може да се изяви, включително има и единци хора, които практикуват йога и имат такъв проблем.

Аспекти, които предизвикват проявата на състоянието при бягащи спортисти:

  • Настилката- упражненията и бягането върху твърда повърхност (бетон, асфалт) създават допълнителен стрес върху скелтно- мускулната система
  • Непостепенното увеличаване на натоварването, пресилването няма да ви направи по- здрави, нетърпението също. Най-много да се наложи прекъсване за по-дълъг период или връщане в първи клас и трябва да градите всичко отначало. Всяко нещо с времето си. Вслушвайте се в тялото си и му осигурявайте необходимото време за възстановяване и почивка.
  • Износените и неудобни маратонки.
  • Дълго седене
  • Интересното е, че както претоварването, така и обратното не е оптимален вариант. Например, ако човек е свикнал да се движи хиперактивно и се подлага на големи натоварвания в топлия сезон и после като дойде студеният, намали рязко интензитетът на тренировките, отнове се получават травми.

Балансът е ключът към успеха и превенцията за духа и тялото. Защото освен физиката, в такива моменти страда не по- малко и психиката на човек.

  • Стойката по време на бягане е много важна, както и стъпката. Важно е и пръстите да не са твърде отведени напред

Лечение

Целта на лечението е да се постигне релаксация на мускулчето. Това се случва без употребата на никакви перорални обезболяващи и противовъзпалителни хапчета. Единственото, което е необходимо е добър терапевт, на когото да се доверите и да започнете физиотерапия, масажни процедури и разбира се стречинг терапия!

Амарант ММ разполага с физиотерапевтична апаратура от последно поколение, с която  резултатите са бързи, дълготрайни и абсолютно безболезнени, подчерта терапевт Мирослав Маринов.

Всеки един от уредите, като нискочестотен магнит, ултразвук, текар терапия, лазер- работи на различен принцип с цел обезболяване, мускулна релаксация, тъканна регенерация, засилва лимфопотока и кръвообръщението. Всичко това покачва естествените сили на организма.

Превантивни действия

  • Винаги, винаги подготвяйте тялото си преди тренировка. Отделяйте поне по 15-20 мин за разгрявка на цялото тяло.
  • Почивка! Без адекватно възстановяване няма как да постигнете добри резултати, за сметка на травмите. Тялото не е вечно и то достига някакъв капацитет и започва рано или късно да отказва. Пазете се и мислете за почивката като неизменна част от целия процес.
  • Упражнения за заздравяване на мускулите на таза
  • Разтягането е другият задължителен момент, който трябва да се извършва в края на тренировката и по никое друго време.

Като заключение ще кажем, че е важно да подреждате внимателно тренировъчния си режим, да изследвате възможностите на тялото си преди да го натоварите допълнително. Давайте си необходимото време за почивка и не подценявайте подготовката преди тренировка, както и стречингът след нея.

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Most Popular

Recent Comments